Nu går politiken in i klassrummen
Nu ska riksda´n lägga sig i de praktiska frågorna i klassrummen. Jag tar mig för pannan.
Problemet heter inte mobiltelefoner. Problemet är bristen på färdigheter i emotik. Emotik som skolämne är en fråga, som politiker bör lägga sig i, men det bryr man sig inte om.
Det är bekymmersamt att politiker inte förstår vad som är politik
Förbud är inte lösningen
DEBATT Ett
generellt mobilförbud skapar inte studiero, skriver två
miljöpartister.
16:00
| 2018-04-12
Socialdemokraterna
lägger förslag om att införa ett nationellt mobiltelefonförbud i
skolan. Ordning, lugn och ro är grundläggande för en god
inlärningen på lektionerna, det är vi alla helt överens om. Men
det är uppenbart att Socialdemokraterna nu går i samma fälla som
Liberalerna och föreslår ett mobilförbud. Ett generellt
mobilförbud skapar inte studiero och det stärker inte det
pedagogiska ledarskapet.
Mobiltelefoner
är en realitet och ett hjälpmedel som vi använder på en mängd
sätt och som vi alla måste lära oss hantera för att undvika
negativa konsekvenser som distraktion och ökad stress. Genom förbud
mot mobiler i skolan förenklar vi problemet och barn och unga
missar chansen att lära sig att hantera mobilen i alla situationer
på ett bra sätt. När elever använder mobiltelefoner på ett
störande sätt för sig själv eller andra visar det att eleven
behöver ett tydligare pedagogiskt ledarskap i form av vuxna som
sätter gränser och ger stöd i hur mobiltelefonen ska användas.
Detta är redan i dag en av skolans uppgifter som är precis lika
viktig som alla andra uppgifter och mål som finns för skolan. Att
införa en nationell lagstiftning där politiker kommer med
pekpinnar och förbud är att underkänna lärarna och rektorerna
som har expertisen att avgöra hur arbetet i skolan ska genomföras,
bestämma hur och i vilka situationer som mobiltelefoner kan
användas eller läggas åt sidan och se till att skolan har den
ordning som god inlärning kräver. Mobiltelefoner kan ofta vara ett
bra redskap i vardagen, inte minst för barn med särskilda behov,
och det ska vi lära oss utnyttja. Vi ska inte förenkla utmaningen
genom politiska slag i luften.
Så,
för att vända utveckling i skolan och hitta lösning på de
utmaningar som finns ska vi se till att det finns förutsättningar
för ett pedagogiskt ledarskap. Vi ska ha tillit till professionen
och följa upp arbetet genom med tydligt uppsatta mål för elever,
lärare och rektorer. En positiv utveckling skapar vi genom
förtroende för pedagogiken, inte genom förbud och pekpinnar.
Rickard
Malmström,
kommunalråd (MP)
Linda
Eskilsson,
förste vice ordförande i utbildningsnämnden (MP
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida