söndag 21 mars 2010

Trafik, riksdagsomröstningar och ny flygplats

Efter flera dagars uppehåll med att skriva känns det bra att åter få tycka till. Det är i första hand tidningsläsandet som får igång tyckandet.
Det första jag läser i dag handlar om Alliansens i Uppsala fumlande med trafiken. "Om Uppsalas allianspartier (tidningen stavar ordet med stor bokstav, vilket jag ifrågasätter, min anm.) fortsätter att vela i trafikfrågorna riskerar de att förlora röster i valet.", skriver UNT : s ledare. Man velar dock inte i betydelsen att man inte vet vad man vill, utan att man försöker gå alla till mötes samtidigt. Vanligtvis är en sådan taktik inte framgångsrik. I detta fall är jag dock rädd för att den kan fungera. Dubbdäcksförbud och tillgänglighet till centrum för bilister är kombinationer, som ingår i taktiken. Jag skulle nu vilja se en totaluppslutning kring en politik för minskad biltrafik i centrum och mycket förbättrad kollektivtrafik.
Stor behållning har man av att läsa den politiske chefredaktörens artiklar. I dag visar han hur orimlig den svenska riksdagens inriktning att börja fatta beslut om etiketter för historiska händelser är.
Dagens debattartikel är ett inlägg i den debatt, som uppstått efter åtta partiers uppträdande på en gymnasieskola. Man argumenterar för alla åsiktsriktningars rätt att delta i en öppen debatt. Ska det då vara så svårt att arrangera sammankomster? Ja tydligen, för samtidigt som skribenterna tydligt markerar alla partier bör bjudas in till debatter välkomnar man utbildningsministerns uppdrag till Skolverket att ta fram riktlinjer för hur partiernas skolbesök ska gå till. Men, tänker jag, måste vi ha sådana? Jag tror rektorerna klarar att ta det ansvaret. Kommunens politiker ska gripa in om och när värden såsom människosyn frångås och när inte allas rätt att uttrycka sin åsikt tillgodoses. Men centrala riktlinjer....nej.
Jag har ett problem när jag läser tidningar. De ofta förekommande språkliga grodorna försvårar koncentrationen på innehållet. Den angelägna artikeln om ny flygplats nära Uppsala centrum. Sedan jag kommit över att skribenterna inte vet skillnaden mellan vare sig...eller och varken...eller välkom,nar jag artikeln. Även om Länsstyrelsen inte vågat avstyrka är debatten fortfarande angelägen; inte minst av det skäl, som debattartikeln härom da´n pekade på, nämligen störningarna på Gamla Uppsalaområdets turismcentrum. Dagens skribenter hoppas att flygplatsfrågan ska bli en valfråga. Jag tror dock inte att den är en vinnarfråga, men av miljöskäl måste debatten hållas igång. År 2010 mitt i en tid full av bekymmer med klimatpåverkande företeelser vill politiker att man ska etablera nya flygplatser. Det är inte bara förvånande utan skamligt.
För övrigt anser jag att landstinget ska omedelbart starta planering för ombyggnad av Akademiska sjukhusets kök till tillagningskök.

Inga kommentarer: