fredag 30 april 2010

Gör nå´t åt patientsäkerheten

Nu krävs omedelbara åtgärder

Sjukvården är tillsammans med kärnkraftsindustrin och flyget en högriskverksamhet. På initierat håll bedömer man att sjukvården ligger 20 år efter i fråga om strukturerat säkerhetsarbete. Man ser, i första hand, flyget som förebild i fråga om säkerhetsarbete och hämtar idéer därifrån.
Landstingets revisorer riktade 2005 kritik mot den S – ledda majoriteten för brister i patientsäkerheten och mot brister beträffande uppföljningen. Kritiken har därefter upprepats vid flera tillfällen.

Detta skrev jag i går till två landstingsråd:
I min egenskap av ordförande i Patientnämnden finner jag nu anledning att reagera med anledning av de signaler, som kommer från akuten vid Akademiska sjukhuset om ibland kaotisk situation och hot mot patientsäkerheten.
Min lojalitet måste alltid riktas mot patienterna. Jag vill därför begära av Er att
efter samråd mellan landstingets tjänstemannaledning, politisk ledning och ansvariga vid Akademiska sjukhuset, åtgärder, som är ägnade att tillförsäkra patienterna vid akuten hög grad av säkerhet, vidtas omedelbart.

Patientsäkerheten måste värnas till varje pris.

Harald Nordlund
Ordförande i Patientnämnden

Inga kommentarer: