onsdag 22 februari 2012

FP säg nej till gemensamma valsedlar

"Alliansen kan få gemensamma valsedlar." Nej det gäller inte Alliansen på riksplanet, utan den i Knivsta kommun. Dock befarar jag att jag någon gång får läsa någon liknande överenskommelse mellan de borgerliga partiledarna.
En av de som i Knivsta tycker idén är intressant är Folkpartist.  En annan Folkpartist säger: "Alliansen är en moderat idé och småpartierna har ingen anledning att tacka ja till en allians före valet. Att binda sig innan man vet valresultatet, gör varje litet parti till ett stödparti till Moderaterna, anser Terry Carlbom som även tycker att gemensamma valsedlar är en dålig idé."
Jo visst är det en dålig idé. Den är dessutom odemokratisk. Innebörden av en allians är ju att man döljer delar av sin politik i syfte att visa enighet. Allianser kan ingås, men först efter att väljarna fått ta ställning till tydliga alternativ.
I Moderaternas i Knivsta årsberättelse står att läsa: "Vår tro är att väljarna vill ha tydliga och få alternativ och bryr sig inte så mycket om vilket alliansparti som är störst" Skrämmande inställning. Och detta parti är Folkpartiet berett att bilda allians med. Är det Folkpartiets i Knivsta och Uppsala län uppfattning att det inte spelar någon roll vilket parti, som är störst? Den frågan tänker jag ha aktuell och upprepa till de personer, som kommer att vara Folkpartiets representanter i nästa val. Jag kräver svar, enär jag vill ha socialliberaler i våra beslutandeförsamlingar. Jag vill inte ha de politiker, som inte bryr sig om idéerna utan tycker makten är enda målet

Inga kommentarer: