måndag 17 februari 2014

Ärligt och inlärt bemötande

Tänk att det finns kurser i bemötande Jag deltog en gång i en utbildning anordnad av Uppsala kommun. Ämnet var bemötande. Behöver vi verkligen gå utbildning i hur vi ska bete oss mot varandra på ett bra sätt? Och vad är ett bra bemötande? Jag tror att vi alla behöver påminnas om vilken betydelse ett bra bemötande har. För politiker och ombud för andra, är ett bra bemötande en huvuduppgift och en förutsättning för en bra dialog. För patienter inom sjukvården ger ett bra bemötande ett bättre inflytande och ett snabbare tillfrisknande. Bra bemötande i alla sammanhang gör oss gladare. På väg från utbildningen fick jag en bra illustration. Jag klev på buss nummer 8. Jag möttes av en chaufför, som vände sig mot oss passagerare med ett leende och sade: Välkommen! Men, det finns en skillnad. Busschauffören har nog inte utbildat sig i bemötande, han var bar sig själv. Det känns bättre än ett trevligt bemötande som är en följd av utbildning och alltså inte är lika ärligt. Men nog har ett bra bemötande betydelse.

Inga kommentarer: