lördag 28 augusti 2021

Politikerskolan avsnitt 16

 ”Det omöjliga tar bara lite längre tid” (Winston Churchill) 

Ditt namn kommer att finnas på en valsedel, eller kanske rentav två valsedlar. Det innebär att Du dels ska delta i partiets valrörelse, dels bedriva en personvalrörelse. Här kan uppstå en konflikt. Det finns exempel på politiker, som ägnar sig nästan uteslutande åt att marknadsföra sin egen person. Det finns andra som är dåliga på att berätta vem man själv är och vad man står för. En annan frågeställning är huruvida man kan avvika från partiets politik, i syfte att till exempel bättre nå ut. Tänk igenom detta noga innan valrörelsen startar. Du ställer upp för ditt parti och sålunda är ett av partiets öron och en av dess opinionsbildare. I det arbetet ska du presentera Dig själv och med egna ord i till exempel en folder beskriva hur du kommer att agera, vilka frågor du brinner mest för, i ditt kommande arbete som förtroendevald. Har du mot partiet avvikande mening i någon fråga bör du med dess styrelse ta upp det. Jag tycker det ska finnas stor frihet att ge en egen syn på en del frågor. Däremot måste partiet kunna kräva att du ansluter dig till grunderna i partiets politik. Dock måste du ha full frihet att till exempel framföra vissa frågor som de viktigaste även om partiet prioriterar dessa lågt. Nu ska du ta ställning till hur du ska sprida partiets politik och hur du ska göra dig känd. Det som passar den ene passar inte den andre. Någon ser till att ha en kampanjgrupp med uppgift att tala om att det är på dig man bör rösta. Annonser, utspel, torgmöten, dörrknackning, artiklar, insändare, affischer, trycksaker och deltagande i debatter är de vanligaste metoderna för att nå ut. Du kan inte välja alla. Välj de metoder, som passar dig bäst och som du tror når fram. Missa inte det personliga mötet med människor. Se till att profilera dig. Så länge du står kvar på partiets ideologiska plattform bör du se till att förknippas med ett par frågor, som är just dina. Under icke valår är debattartiklar, personliga möten och deltagande i sociala medier viktiga verktyg.

Inga kommentarer: