söndag 21 juni 2009

Reflektion vid midsommar

Många är samtalen, till Radio Uppland, med midsommarhälsningar. Adjektiven varierar. Men det finns ju förklaringar till att vi önskar oss och andra god jul, gott nytt år, glad påsk och trevlig midsommar. Själv har jag valt direktkontakten, alltså telefon och e-post, för att framföra min hälsning.
Under midsommar lämnar jag politiken, åtminstone stundtals. Dock en reflektion med anledning av UNT:s ledare om extrapengarnas försvinnande. Statliga anslag till landstingen utan öronmärkning försvinner utan att påverka vare sig kvalitet eller kvantitet.
Problemet med politiska styrningen i landstingen måste lösas innan man överväger ökad andel av BNP till sjukvården. Men det är bråttom.

Jag bor vid en livligt trafikerad gata. Högsta tillåtna hastighet är 50. Det är sällan jag ser någon köra så sakta. En poliskontroll då och då skulle tillföra polisbudgeten en bra slant.
Kommunen gör en hel del för att komma till rätta med cykeleländet, alltså parkeringen av cyklar. Men inte har det fostrat oss. Det jag såg på sta´n härom da´n var bedrövelse. Cyklar stod var som helst och hur som helst, cyklister for fram över trottoarer och mot rött ljus, dessutom i ett flertal fall med ett leende, som liknade hånleende. Nu måste nya och radikala grepp tas.

Uppsalas rykte som en ort där man försöker komma till rätta med den dåliga luftmiljön är nu allvarligt skadat. Nu ska man öppna ytterligare en gata för att förbättra framkomligheten för bilister. Det är ju, till exempel, nu hälsofarligt att vistas en längre tid i vissa delar av centrum. Politiken är inte långsiktig.

Inga kommentarer: