torsdag 3 december 2009

Vanligast vinner

Vanligast vinner, skriver Dagens Samhälles inledare i dag. Så rätt. Vi har personval i Sverige. Åtminstone kallar vi det så. En duktig marknadsförare kan ta sig uppåt på en lista. Men personval värt namnet. nej. Men det är inte det största problemet. Nomineringsprocesserna i partierna antar delvis nya, men knappast mer utvecklande former. Är det bara ett fåtal personer, som avgör? Den frågan ställdes nyligen av en inte aktiv partimedlem. Nej, vi har ju provval, tyckte jag. Men endast en tredjedel av medlemmarna deltar och dessutom är de som deltar i flera fall påverkade av ett fåtal personer. Men medlemmarna kan ju tänka själva, inflikade jag. Problemet är alltså bristande tilltro till processen.
Avskaffa provval och nomineringskommitte och låt medlemsmöten bedsluta eller allra helst inför fullt utvecklat provval, typ Finlands.

Harald Nordlund

Jag ställer gärna upp som inledare i samtalsgrupper, alternativt föredragshållare,
om, i första hand, politisk styrning, patientsäkerhet och natur och miljö.

Jag kan också hjälpa till vid upprättande av skrivelser till, till exempel, myndigheter.

Kontakta mig lämpligen via e – post
harald.nordlund@swipnet.se

Inga kommentarer: