Artikel från april 2007.
Förbättra patienters säkerhet
PATIENTOMBUDSMANNEN i Uppsala län behandlade totalt 1157 ärenden under förra
året.
Dessa fördelades på vård- och behandlingsfrågor med 526, på bemötandefrågor med
151, på organisation, regler och resurser med 460 och på övrigt med 20.
Gjorda studier på nationell nivå visar att omkring hälften av skadehändelserna
i vården hade varit möjliga att förhindra. Fel, som begås i vården beror mer på
systemfel än brister i enskilda personers agerande, visar andra undersökningar.
Till systemfelen hör till exempel bristfälliga rutiner och bristande kunskaper
om de föreskrifter, som styr verksamheten. Ett förebyggande arbete måste ta
sikte på, i första hand, att ständigt söka öka kunskaperna om de risker som
finns och därigenom undvika onödiga skador.
Patientsäkerheten uppmärksammas alltmer vilket tar sig uttryck i bland annat
att oönskade händelser anmäls allt oftare och att patienter ställer större krav
på bra bemötande. Som ordförande i patientnämnden i Uppsala län ser jag
positivt på den utvecklingen. Brister ska framföras till vårdverksamheterna.
Målet ska vara att alla patienter ska uppleva säkerhet i vården.
Patientperspektivet ska vara vägledande och är det i de flesta fall.
Vid nämndens sammanträden redovisas och diskuteras avidentifierade
patientärenden. Patientsäkerhetsfrågor uppmärksammas då ofta och har i flera
fall lett till skrivelser till olika verksamhetschefer, till exempel gällande
information och tillgänglighetsfrågor.
Vid de informationsmöten som sker i de olika verksamheterna framförs även där
patientsäkerhetsfrågor.
Tjänstemännen anordnar ett stort antal informationsbesök i olika
verksamheter, vid vilka ärenden som rör den verksamheten diskuteras. I varje enskilt ärende sker oftast en återföring till
vården efter överenskommelse med patienten. En särskild anställd hos
patientombudsmannen för att arbeta med patientsäkerhet kan vara ett viktigt
steg.
Så länge var tionde patient som vårdas på sjukhus skadas kan vi inte vara
nöjda. I vårt missnöje är det viktigt att vi har klart för oss att bristerna
inte beror på dålig eller slarvig personal utan snarare finns trots duktig och
ansvarskännande personal.
För att komma åt problemen är det i första hand fråga om att ständigt förbättra
kommunikationen, dels den som handlar om återföring av patienters upplevelser,
dels kommunikationen mellan profession och förtroendevalda. Alltför ofta tror
vi politiker oss veta bättre än professionen, alltför ofta finns en
konkurrenssituation. Detta är destruktivt. Vi måste inse den enkla sanningen
att vi politiska beslutsfattare varken kan eller ska ge oss in på professionens
plan lika lite som professionen kan eller ska ge sig in de politiska
övervägandena. Vi ska samverka för att de politiska besluten ska bli så bra som
möjligt och för att de politiska besluten ska bli tydliga för professionen.
Det finns undersökningar, som visar tydligt att sjukvårdspersonalen i hög grad
är medveten om riskerna i verksamheterna men att arbetssituationen är så svår
att förutsättningarna för att göra ett säkert arbete saknas.
Man hinner till exempel inte följa föreskrifter, hinner inte dubbelkolla
röntgenbilder, ett stort antal patienter innebär mindre tid för eftertanke,
ofullständig dokumentation, kort sagt alltför mycket av stress, trötthet och
högt tempo.
Detta kan ibland vara ett problem, som handlar om att resurstilldelningen är
inte tillräcklig, men det kan alternativt vara ett organisatoriskt problem. I
båda fallen är det ett politiskt problem som måste lösas i samverkan.
Utöver en socialliberal politik med den här inriktningen, för förbättrad
patientsäkerhet, påverkas denna av även våra strävanden att förbättra
tillgängligheten, att effektivisera den politiska styrningen, att åstadkomma
uppföljning med öppna kvalitetsredovisningar och att öka de förebyggande
insatserna. Till detta kommer de viktiga bemötandefrågorna. Jag har deltagit i
en värdefull och tankeväckande utbildning. Fler bemötandeutbildningar bidrar
till att stärka den så kallade brukarmakten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar