tisdag 16 oktober 2012

Vad är det för fel?

Vad är det för fel? Jo, Du kommer att bli kallad, var beskedet. Jag behöver alltså inte hålla reda på tidpunkten? Nej, du får kallelse. Nu råkar jag komma ihåg att jag skulle bli kallad till någon gång under sommaren. Jag ringde därför till tidbokningen. "Telefonkvoten fylld. Var vänlig återkom i morgon", var beskedet. Ringde nästa dag. Samma besked. Nu en vecka senare, efter att ha gett upp, men återupptagit jakten på en tid, fick jag kontakt. "Jo du skulle gentligen ha fått komma i somras, men vi ligger efter." "När, tror du, att ni har en tid?" "Ja under november." Mig är det inte synd om. Men jag tänker på den man, vars hustru hört av sig till mig. Jag känner inte paret. Av hustruns berättelse om hennes makes lidande blir jag beklämd. Väntar på operation, har hemska smärtor. Man kan inte säga när operation kan bli aktuell. Jag har nu bett hustrun kontakta vårdgarantin för att förhoppningsvis få åka till annat sjukhus än Akademiska sjukhuset. Vårdgarantin har redan spruckit. För mig blir intressant att vid nästa besök på sjukhuset notera huruvida några rutinförändringar i patientmottagandet har skett. Den flaskhals, som betalningsmottagandet utgjort hoppas jag inte finns, men jag känner mig skeptisk. Att ha patienter sittande i kö för att få betala och sedan komma till läkare, som på grund av denna kö blivit försenade borde ha resulterat i akututryckning för att bota ett sjukt system. Men för mannen med svåra smärtor finns inte ork att fundera över ålderdomliga rutiner. För honom handlar situationen om att överleva. Men styrelsen för Akademiska sjukhuset är väl inte omedveten?

Inga kommentarer: