onsdag 14 november 2012

En sådan sjuksköterska är värd högre lön

Hon är värd högre lön. Jag besökte, som skrivet, ögonmottagningen i går. Förutom att jag kunde konstatera att ingenting hänt när det gäller flaskhalsen Patientanmälan. Den bör rimligen kunna tas bort. Men styrelsen för sjukhuset tycker uppenbarligen att den behövs. Den sjuksköterska jag fick träffa har valt rätt jobb. Uppenbarligen trivs hon, för ett sådant bemötande torde inte vara möjligt att visa om man inte trivs. Jag insåg vid ett tillfälle att jag borde koncentrera mitt frågande av hänsyn till andra patienter. Med professionalitet fick hon mig att känna att hon fanns där för mig. Tala om patienten i centrum. Jag vet inte vilken lön hon har, inte heller om den är högre än andras. Men nog är löneskillnad motiverad. I kollektivet fotbollsarbetare finns löneskillnader på flera hundra miljoner. Marknaden avgör, heter det.

Inga kommentarer: