tisdag 27 november 2012

I behov av en spruta

När jag tittar på opinionssiffrorna för de politiska partierna blir jag orolig. Vad vill vi medborgare egentligen?Vi förfasar oss över den tilltagande egoismen, men tycks ändå prisa den. Vad är hönan och vad är ägget? Har partierna påverkat oss eller har partierna hängt med i en trend. Svaret är, tror jag, att partierna helt släppt sin opinionsbildarroll.

Jag skrev en gång en insändare om ett av partierna. Beskrivningen torde vara ännu mer träffande i dag.

"Vore jag läkare skulle jag beskriva denna patient på det här sättet: Patienten tycker sig må bra, men den ser blek ut. Folk i allmänhet tror att patienten är sjuk. Patienten har ett bra självförtroende, dålig självinsikt, svårigheter att koncentrera sig. Patienten utsätter sig för onödig smitta och är för det mesta påverkad av ett högervirus.

Vad skulle jag ordinera denna patient? En åtminstone ettårig omfattande omvandling utan vila. I nuvarande akuta situation skulle jag sätta in en ideologispruta. Jag skulle vilja genomföra ett organbyte i god tid före nästa val, jag skulle sätta in resurser för att få den att bli mer självständig."


Inga kommentarer: