måndag 18 november 2019

Fusket skadar vårt välfärdssystem

Läser i dag om fusket i välfärdssystemet. Man tar sig för pannan. Bra att det skrivs om eländet, men ger inga goda signaler till unga människor. Varför anstränga sig när det är så enkelt att skaffa ansenliga summor på annat sätt.
Visste inte att det är så illa som nu beskrivs, men att det är illa har jag förstått för länge sedan. Jag har på den här platsen försökt slå larm, men jag når p.g.a. få besökare, inte fram. Jag ser nästan varje dag hur våra gemensamma resurser går åt på ett regelvidrigt sätt. 
Jag hävdar, utan att kunna eller vilja belägga påståendet, att vår välfärd skulle inte ha de brister den har om vi alla vore ärliga.
Är någon förvånad över att kriminella utanför våra gränser lockas hit?
Visst, jag har förstått att det är en del lagar, som måste ändras. Men varför i herrans namn har det inte skett redan?

Inga kommentarer: