onsdag 2 september 2009

Städning i sjukvården och KD - rop efter fler poliser

Deltog i information till landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsstyrelsen. Svininfluensan och beredskapen en stor fråga. Klart är att osäkerheten är stor och att det finns brister i kunskap om influensan hos även medicinska experter.
Jag blev ännu mer övertygad om att det kanske är fel att upphandla städningen inom sjukvården beroende på att det inte i avtalen har varit möjligt att tydligt uttrycka kvalitetskraven. Till detta kommer brister i uppföljningen. Ska bli intressant att diskutera frågan med Erik Weiman på nästa fullmäktigesammanträde. Jag har just lämnat in en fråga.

Läser en debattartikel skriven av kristdemokraten Ebba Busch, Uppsala. Så besviken jag blev. En lång artikel om behovet av fler poliser i Gottsunda. Det enda Ebba Bush skriver om andra nödvändiga insatser är: ”Fler poliser löser inte problemet säger vissa. Det stämmer delvis…”. Inga ideologiska anslag om politikens roll, annat än att man måste anslå mer pengar till att anställa poliser. Jo, hon skriver visserligen att Gottsunda är på många sätt en fantastisk stadsdel och att för att den ska förbli det krävs konkreta beslut och en vilja att lägga resurser på det. Det här kan väl vem som helst säga. Men från en av de främsta företrädarna för ett politiskt parti väntar jag mig mycket mer. Vi vet att det finns krafter i samhället, som ropar efter hårdare tag mot lag- och regelbrytare, men jag hoppas att KD inte är på väg att ansluta sig.

Inga kommentarer: