söndag 27 september 2009

Klimataktion och vatten

Mälardalsrådets styrelse sammanträdde. Citybanan och investeringen i denna togs upp. Slutliga avtal föreligger ännu inte mellan de parter, som ska vara med och finansiera projektet. Staten har utnyttjat medlemmars i Mälardalsrådet längtan efter lösningar på även andra infrastrukturproblem, som hittills varit ett statens ansvar.
Ett utkast till plan för Mälardalsrådet presenterades. Jag tog upp fråga om att bland andra frågor ta upp problematiken ökade våldstendenser i samhället. Jag tror att medlemmarna tillsammans kan bidra till att initiera åtgärder för spridning av en ickevåldskultur. Väckte intresse i styrelsen.
Efter styrelsens sammanträde ägde ett seminarium rum om Vatten, Vårt gemensamma vatten. Jag satt i en panel där jag framförde mina synpunkter på vilka frågor Mälardalsrådet ska ägna sig åt och vilka frågor, som nästa års mälarting ska samlas kring.

Läste i fredags ett citat. En kommunpolitiker lär ha sagt: ”Jag har aldrig varit på ett samrådsmöte där man sagt: Å, vad fint det blir, bygg här. Men vilka slutsatser av det drar kommunpolitikern?
Facebook på akuten ska upphöra. Är det bara ett disciplinproblem? Det tror inte jag. Det visar tydligt att det finns allvarliga fel i organisationen. En ganska hygglig bemanning vad avser sjuksköterskor och undersköterskor går omkring eller sitter och väntar på att en läkare ska dyka upp. Det är inte konstigt att väntan används på olika sätt, som inte gagnar patienterna. Det är fel och det är klandervärt, men ansvaret faller tillbaka på högsta ansvariga. Felaktig fördelning av resurserna borde vara en slutsats.

Bland senaste händelserna finns Kristdemokraternas tydligare profilering. KD har nu funnit sin plats. Ett tydligt högerparti. ”Oväntad hjälp åt Mona Sahlin”, tycker UNT. Jo, det är klart att det är. Men vad är det för fel med att ett parti visar färg? Fler partier borde följa KD:s exempel, inte i fråga om ideologisk positionering men i fråga om att visa färg. Bra KD, men jag håller inte med Er.
Anders Martinsson tar match mot klimatskeptiker. Bra gjort Anders. Jag gläds för att matchen är viktig, men också för att vi har rötter i samma by i Norrbotten.








Inga kommentarer: