måndag 14 september 2009

Väntrum, flygplats och Miljöpartiet

Går nu igenom tre dagars Upsala Nya Tidning. Lars Rudebecks artikel om Ärnaprojektet är mycket läs- och tankvärd. Så här skriver Lars, bland annat:
”Ansökan handlar om en flygplats för civil trafik från tidig morgon till sen kväll med omkring 23000 flygrörelser per år, drygt fyra kilometer från Uppsala domkyrka, helt nära bostadsområdena Bärby hage och Tuna backar, liksom Gamla Uppsala och känsliga vattenskydds- och naturområden invid Fyrisån, samt med inflygningssträckor över tätbebyggelse i norr och väster.” Det är svårt att finna bättre sammanfattning av vad flygplatsfrågan i Uppsala handlar om.
Läser också om att väntrummen ska bli mer trivsamma. Min vision är, förutom att tiden i väntrum i sjukvården ska vara inte mer än under den tid det tar att hänga av sig ytterkläder, att alla väntrum är uterum med omgivande grönska.
UNT – ledaren i dag träffar mitt i prick om Miljöpartiets placering på en ideologisk skala (sådan finns fortfarande, om än sällan tillämpad). Miljöpartiet har närmat sig en socialliberal syn på många samhällsfrågor. Dock finns skillnader i fråga om, till exempel, kärnkraft och utrikes- och säkerhetspolitik. Men Här förstår jag inte UNT – ledaren. En socialliberal miljöpolitik innebär, bland annat, övergång till användning av förnybara bränslen. Även demokrati- och fredskamp tillhör den socialliberala profilen. Jo, jag vet, UNT jämför med Folkpartiet, jag relaterar till socialliberalismen. Det som gör mig tveksam till Miljöpartiet är att man inte ser att man råkat i så dåligt sällskap att den egna karaktären riskerar att skadas. Denna känsla infann sig tydligt när jag såg de rödgrönas företrädare uppträda tillsammans i programmet Agenda.

Inga kommentarer: