torsdag 9 september 2021

Den grövre brottsligheten tenderar att öka, uppger Språkpolisen

 I en ledare i dag:

"De politiska verktygen bolånetak och amorteringskrav har endast påverkat utvecklingen på marginalen."Endast påverkat?  Nej. ...har påverkat utvecklingen endast på marginalen, menas nog.

I samma ledare: "Mer sällan nämns majoriteten av bostadsköparna, de som både har arbete och en inledd bostadskarriär." Två korrekta formuleringar, i stället för denna felaktiga: 1. ...de som har både arbete och en inledd bostadskarriär 2....de som både har hararbete och har en inledd bostadskarriär.

I nyhetsartikel: "De som känner mig vet att jag inte varit det under lång tid-" Inte varit det under lång tid? Men under kort tid? Här gissar jag att man menar att "de, som känner mig har under lång tid vetat att jag inte varit det" Men vad som står är att han varit, men under lång tid inte varit det.

Det här var ett grovt brott, anser pråkpolisen.

Inga kommentarer: