tisdag 13 mars 2018

Jasenkos nyhetsbrev


Hej vänner,

Tiden flyger snabbt förbi, och vi är redan framme vid mitten av mars. Den här veckan tillbringar jag återigen i Strasbourg för årets tredje plenumsammanträde. Det är en fullspäckad vecka och vi ska behandla många viktiga frågor.

Veckans plenarsession i Strasbourg
Det är en proppfull session i Strasbourg som väntar den här veckan. I parlamentet ska vi bland annat diskutera den svåra gränsdragningen mellan Irland och Storbritannien efter brexit, som jag tidigare skrivit om här. Vi ska även diskutera EU:s långtidsbudget för 2020-2027, som även den präglas mycket av brexit, vilket jag skrivit om här. I ljuset av mordet på den slovakiska grävande journalisten Ján Kuciak ska vi också diskutera skyddet för journalister i Europa.

Slutligen ska vi i givetvis också diskutera USA:s planerade aluminium- och ståltariffer i parlamentet. På onsdag ska jag därför träffa Cecilia Malmström för att diskutera USA:s tariffer tillsammans med andra svenska EU-parlamentariker.

Boråsliberalerna, gymnasium i Trollhättan och Stena Line i Göteborg
På torsdag, direkt efter Strasbourg, åker jag vidare till Borås för att diskutera EU med Liberalerna. På fredag förmiddag är jag i Trollhättan för att träffa elever på Marcus Åbergs gymnasium och prata om EU-utvidgning och brexit. På fredag eftermiddag åker jag vidare till min gamla hemstad Göteborg för att träffa rederiet Stena Line för att diskutera hur brexit påverkar deras verksamhet. Det blir alltså mycket brexit nu.

Förslag om EU:s sociala pelare
Förra veckan har diskussionen om EU:s sociala pelare fortsatt. Jag har debatterat frågan på Svenska Dagbladets debattsida mot socialdemokratiska riksdagsledamöter. Stefan Löfven bjöd in stats- och regeringschefer från hela Europa till Göteborg i november förra året för att diskutera frågan. Men Stefan Löfven verkar först nu vaknat, och inser nu att sociala pelaren hotar den svenska modellen. Läs gärna min debattartikel här, socialdemokraterna Pärssinen och Björck svar samt min slutreplik.

Möte om EU-utvidgning mot Bosnien
I torsdags anordnade jag ett möte tillsammans med bland andra EU-kommissionen, Kosovos EU-ambassadör och EU:s höga representant för Bosnien-Hercegovina. Syftet med mötet var att särskilt diskutera Bosniens framtid i EU i ljuset av EU-kommissionens besked om möjligt medlemskap för Serbien och Montenegro redan 2025. Ni kan se delar av mitt inledningsanförande här. EU:s höga representant, Valentin Inzko, skrev också ett pressmeddelande om mötet som går att läsa här.

Praktikant för hösten 2018
Nu har jag börjat ta emot ansökningar för en praktikant för hösten 2018. Jag söker en utåtriktad, kommunikativ praktikant med bra samarbetsförmåga för höstterminen 2018 (20 augusti- 21 december 2018 eller enligt överenskommelse) till mitt kontor i Bryssel. Praktiken är avlönad. Du kan läsa mer om praktikplatsen här.

Välkommen att skicka ditt CV och ansökningsbrev (1 sida) till jasenko.selimovic@ep.europa.eu senast den 31 mars 2018!

Jag önskar er en underbar vecka!

Jasenko

Inga kommentarer: