fredag 21 september 2018

Kommentarer till ett par atiklar i dagens UNT

Ny artikel om Region Uppsala. Nu måste man dra i nödbromsen står i en rubrik. I artikeln skrivs om förvaltningar som om sådanafannsi relationen till medborgarna. Ansvaret är alltid politiskt. Nu måste media börja förstå detta, alldenstund politikerna inte gör det. 
-------------------------------------------------------------------
Så har jag tittat språkligt på en slumpmässigt vald artikel. 
"De representanter som stod högst på partiets valsedel tilldelas även en plats i kommunfullmäktige." Hm. Även en plats i kommunfullmäktige? 

"Ett fåtal står dock ut" Kanske menas sticker ut.
"...att det blir ett delat ledarskap mellan han och mig..." Honom torde det ska stå. Det är ju ackusativ. 
"...de som röstat på dig är förstående över.." Borde stå: har förståelse för
"Jag har endast kampanjat för partiet och inte för mig själv..."
Endast kampanjat? Kanske menas: Jag har kampanjat för endast partiet....

Inga kommentarer: