fredag 7 september 2018

Partiledarna spelande i tre olika divisioner

Jag satt som klistrad vid TV:n under hela debatten i går kväll. En riktigt bra debatt med trevligt upplägg. Men visst ser jag fram mot debatten i kväll, enär jag tycker att ideliga reklamavbrott passar extra dåligt i ett debattprogram. "Det är allvar nu" och så plötsligt "vi tar en paus".
Och, så detta med  vem som vann. Vadå vann? Hur vinner man en debatt? Jag ingår själv i en panel för ett visst opinionsinstitut. Fick sålunda vara med och betygsätta. Men oj så avvikande jag är. Den som fick lägsta betyget tyckte jag var en av de allra bästa. Vadå bästa? Jo, han var tydlig i vad han tycker och avslöjade inkonsekvenser hos särskilt en av dem. Den jag gav näst sämsta betyg, men som av panelen fick näst bästa betyget. Kanske går vi alltför lätt på en taktik, som handlar om att höja rösten, gestikulera lite extra och bli lite mer aggressiv i tonen när man blir trängd. Jag får starka obehagskänslor av sådana politiker. För mig bestod panelen av tre grupper ur olika divisioner. Division 1 ingav förtroende, saklighet i inläggen och en sans, som jag kräver av landets främsta företrädare. Här avser jag inte ledarnas åsikter utan deras sätt att presentera åsikterna och  hantera andras åsikter
Division 1 Jan Björklund, Gustav Fridolin, Stefan Löfvén, Jonas Sjöstedt
Division 2 Ulf Kristersson, Annie Lööf
Division 3 Ebba Busch Thor, Jimmie Åkesson

Det blir intressant att se vilket upplägg SVT har valt för kvällens debatt. Hinner vi få ett program, före valet, som går bakom de inlägg som vi nu ett stort  antal gånger hört partiledarna göra? Om någon säger att Sverige måste gå med i en försvarsallians där Trump dominerar och motiverar det med att Ryssland utgör ett hot, vore bra om vi fick motargument genom att  citera, bland andra, Hans Blix.
Må vi i kväll slippa Viftandet pekandet och rösthöjandet från vissa av ledarna

Inga kommentarer: