torsdag 6 maj 2021

Hur stoppar vi förfallet?

 Om jag bara kunde låta bli att bry mig. På min promenad i dag var jag nog ovanligt känslig. Upplevde slarv, fusk, nonchalans och regelbrott. Nedskräpning i en skrämmande omfattning; munskydd, plastpåsar och diverse skräp. Kom till en bom över en gång- och cykelväg, medvetet lossad från sitt fäste. Gick längs Råbyvägen där högsta tillåtna hastighet är 40 Km/tim. Av tio bilister gissar jag att högst två höll rätt hastighet. Värst var den BMW, som gjorde omkörning av bil, som även den hade för hög hastighet. BMW:n åkte om i en hastighet på minst 90 km/tim. Vid en gång- och cykelväg stod en kundvagn från Willys, ungefär en km från affären. Hemma i föreningen noterar jag nonchalans inför gällande regler. Bilförbudet överträds och reglerna om hantering av sopor negligeras.

Nonchalansen, likgiltigheten och egoismen förefaller att öka. Hur stoppar vi förfallet?


Inga kommentarer: