tisdag 14 januari 2014

Var finns ickevåldsdebatten?

Försvarsdebatten är nu ganska livlig. Visst, vi ska diskutera även den. Och, kanske klarar vi bara en fråga i taget. De politiska partier, som nu pratar högst om nödvändigheten av nya och större satsningar är Kristdemokraterna och Folkpartiet. Att det är just dessa partier känns inte logiskt. Ty, samtidigt som dom talar sig varma för mer vapen, så talar man aldrig om nya satsningar på en ickevåldskultur. Och, det är om det sistnämnda jag förväntar mig att man ska tala mycket och ofta. I ett twitterinlägg skriver Lars Adaktusson och Mikael Oscarsson: "Vi kan inte vänta i tio år på att få en fungerande försvarsmakt". I ett annat inlägg läste jag att KD kopierar FP-förslag. Min kommentar var att ett dåligt original ger usel kopia. Någon tyckte då att jag inte ska endast kritisera utan komma med egna förslag. Ska man se det så? Okej då. Lägg tyngdpunkten på freds- och ickevåldspolitiken. Jag är övertygad om att kan Sverige framstå som ett land där man gör stora ansträngningar för att sprida en ickevåldskultur ger det eko över världen. Det är den politiken jag efterlyser i en tid när NATO-medlemskap och upprustning helt dominerar debatten

Inga kommentarer: