lördag 7 november 2020

Emotionellt lärande måste in på skolschemat

Resonemanget om ordningsproblemen i skolan begränsas ofta till vissa symptom, i stället för att gå in på grundproblemet, själva sjukdomen.

De försämrade skolresultaten torde hänga intimt samman med ordningsproblemen. Löses inte dessa kan kvalitetskraven inte uppfyllas.

I debatten om skolans ordningsproblem beskrivs dessa som störningar av mobilanvändning under lektionstid.

Mobbning, mobilanvändning, kepsar på, trots påpekande om att det inte är OK, störande prat och kastande av papperstussar är symptom på misslyckat emotionellt lärande. Brister i emotionell förmåga försvårar det intellektuella lärandet. Många barn har aldrig fått lära sig vad impulskontroll är. Skolan har inget sådant lärande. Redan i förskolan borde barn ges undervisning i emotionellt lärande.

Det är synen på kunskap, som måste vara det centrala för svensk skola. För att åstadkomma detta är en förutsättning att barns emotionella förmåga stärks. Då räcker inte med att stifta enstaka lagar om mobilförbud och förbud mot störande prat. Då måste ett skolämne, emotionellt lärande, föras in på schemat.

Det här resonemanget måste partierna ta upp.


Inga kommentarer: